Eladnád az otthonod, esetleg ingatlanépítéssel, -befektetésekkel foglalkozol? Akkor mindenképpen meg kell ismerned a home staginget!
A home staging varázslat, amelynél az illúzió az otthon színpadán kel életre. Gondoljunk csak bele, vajon David Copperfield hogyan értékesítené a házát? Bizonyára egy csipet mágiával, amivel hangulatossá, tisztábbá, világosabbá, szerethetőbbé tenné az otthonát. Mi – a home stagerek - pont ezzel foglalkozunk, bár Magyarországon egyenlőre még kevesen vagyunk. Pedig a nyugati országokban és különösen az Amerikai Egyesült Államokban nem ismeretlen dolog a home staging. Ott bevett szokás, hogy ha valaki eladja az otthonát, akkor előtte rendbe teszi, kifesti, a legszükségesebb dolgokat felújítja és szellőssé, könnyeddé teszi a berendezést. Pár apró változtatással ugyanis nemcsak kívánatosabbá tehetjük az otthonunkat, de előbb sikerül túladni rajta, sőt az árat is jócskán feljebb srófolhatjuk. Íme, néhány kérdés, amit érdemes átgondolni:
- Mit is takar a home staging?
A home staging több, mint egyszerű lakberendezés. Kifejezetten eladásra szánt ingatlanokra vonatkozik és a fogalomkörbe beleszámít a lakás bizonyos szintű felújítása, kicsinosítása, berendezése (meglévő, kölcsönzött vagy újonnan vett bútorokkal), mindemellett szuper fotók és ismertető szövegek készítése az ingatlanhirdetésekhez, eladási marketingterv kialakítása. Adott esetben a home staginget végző szakember még az ingatlan közvetlen értékesítését is bevállalja, kvázi kiváltható vele az ingatlanügynökség. Nála jobban nem fogja senki ismerni és szeretni a lakást, hiszen ő készítette fel.
- Szükséges-e home staging szakember?
A lakberendezés is önálló szakma, de a home staging még ennél is bonyolultabb folyamat, hiszen ismerni kell az emberi pszichológiától kezdve a design-alapokig számos tényezőt, amivel eladhatóbbá tehető egy ingatlan. Ráadásul a home stager sok esetben kiváltja az ingatlanügynökséget is, így jóval jobban jársz, mintha egyedül vagy ügynökkel árulnád a lakásod/házad. Jó helyen fekvő, nagyobb értékű ingatlanoknál mindenképpen érdemes szakértővel szerződni, mert így akár több millióval is többet kaphatsz az otthonodért.
- Mennyi a díja egy home stagernek?
Ez természetesen változó minden szakértő más-más alapon áraz, illetve a díj attól is függ, hogy csak tanácsadást kér-e az eladó vagy komplett szolgáltatást, teljes projekt lebonyolítást a tervezéstől a lakberendezésen át a hirdetés szövegírásig, fotózásig, értékesítésig. A szakma szerint a home stagingre befektetett összeg akkor van jól megállapítva, ha igazodik a várható plusz profit mértékéhez. Vegyünk egy példát! Egy körülbelül 19-20 millió forint értékű ingatlant szeretnénk értékesíteni egy olyan környéken, ahol a hasonló méretű lakások értéke 23-25 millió forint között mozog. A home stagingre körülbelül 1-1.5 millió forintot kellene költeni, de ezzel a lakás értéke elérné a maximális 23-25 millió forintot. Ebben az esetben érdemes belevágni a projektbe, még akkor is, ha elsőre soknak tűnik a 1.5 millió forintos összköltség. A szakértői díjazások egyébként 1,5-2% között mozognak jelenleg a piacon. A home stagingre szánt összeget ne költségként tekintsd, hanem befektetésként, ami extra profitot fial és gyorsabb eladáshoz segít.
- Mit tegyek, ha nincs pénzem erre?
Előfordulhat, hogy az eladónak nincs plusz pénze szakemberre és a lakás kicsinosítására. Ilyenkor is érdemes azonban néhány home staging praktikát bevetni, mert bizony ez százezreket jelenthet az eladásnál, és gyorsabban elkelhet a lakásunk. Mielőtt elkészítenénk a jó minőségű, fényes, világos fotóinkat, mindenképpen pakoljunk össze a lakásban. A felesleges tárgyakat, bútorokat távolítsuk el, ne feledjük a kevesebb, néha több! A fotózásra is szánjunk kellő energiát, és ne mobiltelefonos, homályos képekkel próbáljuk becsábítani a vevőket. A falfestés egyébként pár tízezer forintból önállóan is megoldható és a fürdőszoba alapos kitakarítása és dekorációja sem maradhat el. Ez csak pár egyszerű lépés, amivel vonzóbbá válhat az ingatlanunk.
- Az üzleti szektor is igénybe veheti a home staging szolgáltatást?
Alapvetően az üzleti szektorban működik a legjobban a home staging, hiszen a befektetőknél a megszerezhető profit a legfontosabb szempont. Külföldön a lakóparkokban manapság már bevett dolog egy-egy mintalakás berendezése, amelyet adott esetben bútorozottan értékesítenek. Ez a gyakorlat egyre elterjedtebb az irodák esetében is, különösen hasznos lehet a tér előzetes berendezése azoknál az irodáknál, ahol kisebb cégeknek értékesítenek egy nagy, közös teret. Az ingatlan-felújításokkal foglalkozó vállalkozóknak szintén jó szolgálatot tehet egy tehetséges home stagingre szakosodott lakberendező. Sokszor az ingatlanügynökségek keresik meg a home staging szakembereket, különösen olyan esetben, ha egy ingatlant már jó pár hónapja képtelenek értékesíteni.